26 Ocak 2010 Salı

Vengo


Malum bu aralar hayal edemeyeceğim kadar boşum ve 14 hafta boyunca "Boş olsam n'apardım?" sorusuna verdiğim her cevabı uygulamaya geçirmeye başladım. Mesela; daha önce izlediklerim de dahil film izlemeye başladım. Mesela Heat'i izlememiştim: Al Pacino, Robert De Niro, Val Kilmer falan. Soygun, hırsız-polis vs. Güzeldi tabii de öyle film işte, etkilemedi. Yani New York Times adına yazan eleştirmen bilmemne Stewardson'un her filme dediği gibi "Stunning & Brilliant" değildi.

Sonra internette dolaşırken bir video'ya rastladım: Bir grup çingene toplanmışlar, aralarında kabadayılar gençler, güzel esmer kadınlar falan var. Flamenko yapıp, çalgıcılara ayak uyduruyorlardı. Yalnız müzik ve ses gerçekten efsaneviydi. "Bu neymiş?" diye bir baktım: Vengo diye bir filmden sahneymiş [Aşağıda linki verdim, izlenmesini şiddetle tavsiye ediyorum]. Filmi de izledim ve her ne kadar o kesiti kadar muhteşem olamasa da film de gayet güzel.

Film, illegal işlerle uğraşan iki çingene ailesinin arasındaki kan davası üzerine kurulu. Baş karakter ailelerden birinin lideri olan Caco. Caco, kızı Pepa'yı kaybetmenin üzüntüsüyle onun boşluğunu kardeşi Mario'nun engelli oğlu Diego ile doldurmaya çalışıyor. Bu arada Diego'nun babası Mario, Caco ve ailesinin Caracavas ailesiyle düşman olmasının sebebi; çünkü bu aileden birini öldürmüş durumda. Caracavas ailesi Caco'ya "Ya bize Mario'nun nerede olduğunu söyle ya da Diego'yu öldüreceğiz!" diyor. Tüm bunların arasında seçim yapmaya zorlanan Caco; savaşmak, kızının yası ve yeğenini koruma telaşının arasında kendini tüketiyor, içtikçe içiyor, dağıtıyor.

Aslında filmin hikayesi son derece sıradışı, muhteşem değil. Ancak filmi "çok güzel" yapan; Endülüs kültürünü tanıtan neyle gitarın birbirine karıştığı müzikler, flamenko şölenleri, muhteşem kadın sesler ve oyunculuk. Açıkçası Caco rolünde oynayan Antonio Canales denen adamı gayet başarılı buldum. Zaten bunlar mükemmel olmasa bu senaryodan uzun metrajlı bir film çıkarmıydı tartışılır.

Filmin çıkışı 2001 yılındaymış, yönetmeni de Tony Gatlif (hatta bu adamın Fatih Akın filmlerinden tanıdığımız Birol Ünel'le Transylvania diye bir filmi de var). Bunun dışında filmdeki müziklerde neyi çalan Türk ney üstadı Kudsi Erguner imiş.

Özellikle Latin & Çingene kültürüne biraz bile olsa sempatisi olanlara tavsiye ediyorum.


(Etkileyici video'nun linki: http://www.dailymotion.com/video/x364wp_vengo-arrinconamela )

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder